Liigu sisu juurde
Juurdepääsetavus
 °C
Otsi informatsiooni, teenuseid jne

Strateegiad

Strateegiad
Tule osale Tallinna arengukavandamises!

Hea Tallinna arendamisest huvitatu ja arengutele kaasa aitaja!

Oleme loonud käesoleva Tallinna strateegilise planeerimise infovärava Sulle mõeldes ning järgmistel eesmärkidel:

  • Jagada Tallinna strateegilise juhtimise süsteemiga, sh arengu kavandamisega seonduvat infot.

  • Teha mugavalt kättesaadavaks Tallinna kehtivad arengudokumendid ja võimaldada kaasa rääkida arengudokumentide koostamisel.

  • Kirjeldada arengu kavandamise aluseks olevat raamistikku, sh õigusakte ja juhiseid.

  • Koondada kokku info Tallinna andmepõhise juhtimise tööriistade ja seire kohta.

Palume kõiki lahkesti Tallinna arengu kavandamises osalema ja osa saama!


ARENGU KAVANDAMINE TALLINNAS

Strateegilise juhtimise aastaring

Strateegiline juhtimine hõlmab protsesse, mille käigus määratletakse sidusa tervikuna linna strateegilised sihid, tegevusvaldkondade eesmärgid, prioriteedid, ressursid ja tegevused ning seiratakse ja hinnatakse tulemusi. Seega on Tallinna linnaorganisatsioon tulemustele suunatud ja rakendab tulemusjuhtimise põhimõtteid, mille käigus juhid ja teenistujad planeerivad ja jälgivad tööalaste eesmärkide saavutamist ning annavad sellele hinnangu.

Linna pikaajalised (u 15 aastat) eesmärgid lepitakse kokku linna arengustrateegias (AS, kehtiv arengustrateegia on „Tallinn 2035“). Linnal on ka muid, nii valdkondadeüleseid kui ka valdkondlikke arengudokumente, mis täpsustavad linna arengustrateegias kokkulepitut.

Keskpikaks perioodiks (4–5 aastat) täpsustatakse eesmärke (sh mõõdikuid/sihttasemeid), olulisemaid tegevusi ja ressursse arengustrateegia rakenduskavas, valdkondlikes rakenduskavades ja linna eelarvestrateegias (LES). Samuti võivad valitsevad erakonnad sõlmida koalitsioonileppe/programmdokumendi linna juhtimiseks (praegu on sõlmitud koalitsioonikokkulepe ja linnavalitsuse tegevusprogramm aastateks 2024–2025).

Operatiivtasandil (1 aasta) lepitakse eesmärkide saavutamiseks vajalikud tegevused (sh prioriteedid ja oodatavad tulemused) ning ressursid kokku organisatsiooni tasandil valdkondlikes rakenduskavades ja linna eelarves (LE) ning üksuse ja indiviidi tasandil asutuse tööplaanis. Asutuste juhtide puhul täpsustatakse prioriteete tulemuskokkulepetes.

Seiret arengustrateegias ja selle rakenduskavas seatud eesmärkide ja olulisemate tegevuste üle tehakse iga aasta linna majandusaasta aruande raames (ülevaade arengustrateegia elluviimisest täidab aruandes tegevusaruande rolli). Tööplaani täitmist seiratakse kvartali- ja aastakokkuvõtetena PlanPros ning nende põhjal esitatakse ülevaade linnavalitsuse tegevusprogrammis seatud prioriteetide edenemisest ja antakse sisend majandusaasta aruande koostamiseks.

Teenistuja tulemusi hinnataksearenguvestluse käigus, juhtide puhul tulemuskokkuleppel põhineva hindamisvestluse käigus.

Need toimingud (v.a linna pikaajaliste eesmärkide seadmine) on linna strateegilise juhtimise aastaringi peamised etapid. Seega sisaldab Tallinna strateegilise juhtimise aastaring peamisi planeerimise ja aruandlusega seotud tegevusi ning otsustusprotsesse, mis toimuvad aasta jooksul loogiliselt järgnevas jadas.

Kokkuvõtliku ülevaate iga-aastaste toimingute ajalisest järgnevusest annab alljärgnev joonis. Joonise all saab avada põhjalikuma kirjelduse aastaringist ning eraldi aknas aastaringi joonise, et selgitusi ja joonist kõrvutada!

Arengudokumentide süsteem

Tallinna arengu kavandamisel ja arengudokumentide koostamisel lähtutatkse eelkõige määrusest "Tallinna arengudokumentide koostamise, avalikustamise jaaruandluse kord".

Linna olulisimad arengudokumendid jagunevad kaheks: õigusaktidest tulenevalt kohustuslikud ja vajadusel koostatavad arengudokumendid. 

Õigusaktidest tulenevalt kohustuslikud arengudokumendid ja finantsplaanid: 

  • linna arengustrateegia

  • linna eelarvestrateegia

  • arengustrateegia

  • rakenduskava

  • linna eelarve

  • valdkondlikud rakenduskavad

  • kliimakava

  • suuremate hallatavate asutuste (Tallinna Botaanikaaed, Tallinna Keskraamatukogu, Tallinna Loomaaed, Kadrioru Park, Tallinna Linnamuuseum, Tallinna Linnateater, Tallinna Filharmoonia)

  • arengukavad ruumilised planeeringud, nagu linna üldplaneering ja linnaosa üldplaneering (juhend ei käsitle nende koostamist, kuid loob nendega seoseid, kus see on vajalik)

  • müra vähendamise tegevuskava

  • jäätmekava

  • hisveevärgi ja -kanalisatsiooni arendamise kava

Vajadusel koostatavad arengudokumendid:

  • valdkondadeülesed arengukavad

  • valdkondlikud arengukavad  programmdokumendid (ka programm)

 

Arengu kavandamise süsteem ja hiererhia

Arengu kavandamine linnas hõlmab strateegilist, ruumilist ja finantsplaneerimist

 

v1.4_labipaistev.png

 

Tallinna linna arengu kavandamise süsteem ja arengudokumentide hierarhia

Joonis 2: Strateegilise planeerimise struktuur


 

Räägi kaasa

Hetkel on koostamisel Tallinna kaasamise hea tava.

Kaasamise hea tava on loodud selleks, et toetada linnatöötajaid kaasamise planeerimisel ja elluviimisel. See on elav dokument, mida täiendame ajas vastavalt vajadusele ja kogutud uutele teadmistele.  Kontaktiks on triin.sakermaa@tallinnlv.ee.

Personalistrateegia

Keskkonnahoid

Linnavara

Juhtimine ja tugiteenused

  • Koostamisel on "Digitaalne Tallinn 2035".

Tallinna ligipääsetavuse ja heaolu nõukoda

Tallinna ligipääsetavuse ja heaolu nõukoda on Tallinna Linnavalitsuse alatine komisjon, mille eesmärk on soodustada Tallinnas kogu elanikkonna kaasatust elu- ja infokeskkonda ehk kõigile võrdsete võimaluste tagamist Tallinna ühiskonnaelus osalemiseks, olenemata erivajadustest. Lähtutakse puuetega inimeste õiguste konventsiooni ja fakultatiivprotokolliga sätestatud põhimõtetest.

Samuti on nõukoja eesmärk edendada linna ja ligipääsetavusega seotud organisatsioonide koostööd ning suurendada organisatsioonide kaasatust ligipääsetavuse tagamisse, lähtudes üldtunnustatud kaasamise hea tava põhimõtetest.

 

Kehtivad arengudokumendid

Valdkondadeülesed 

Liikuvus

Keskkonnahoid, linnamaastik, tehnovõrgud

Tehnovõrgud

Tervis ja tervishoid, sotsiaalhoolekanne

Tallinna hallatavad asutused

Arengudokumentide seire

Tallinna majandusaasta aruanne sisaldab informatsiooni linna 20 ametiasutuse ja nende 245 hallatava asutuse ning linna valitseva mõju all oleva 6 äriühingu ja 8 sihtasutuse 2024. aasta majandustegevuse tulemuste kohta.

Tallinna aastaväljaanne annab lühiülevaate seatud eesmärkide suunas liikumisest.

Küsi julgelt lisa aadressil strateegia@tallinnlv.ee 

Muud olulised arengu kavandamisse panustavad protsessid
  • Tallinna turvalisuse arenguprogrammi tegevuskava 2025-2027

Tallinn osaleb Siseministeeriumi turvalisuse arenguprogrammis, sooviga suurendada oma suutlikkust ennetustegevustes, tugevdada võrgustikupõhist lähenemist ja parandada valmisolekut kriisiolukordadeks.

Tallinna jaoks on programmi raames fookuses kolm läbivat teemat: 

Noorte riskikäitumise vähendamine - ennetustegevuse, varajase märkamise ja toetavate teenuste sidusus; 
Uimastiennetus - sealhulgas alkoholi tarvitamise ennetamine kogu elukaare vältel ning turvalise ja toetava ööelu edendamine linnas; 
Kriisivalmidus - linna ja kogukondade süsteemne valmisolek reageerida hädaolukordadele. 


 

Joonis 3: Tallinna arengustrateegia Visiooniring

Linna arengustrateegia Tallinn 2035“, milles määratakse linna pikaajaline visioon ja seatakse eesmärgid aastani 2035 on Tallinna arengu kavandamise olulisimaks aluseks. Soovitame soojalt arengustrateegiaga tutvuda arengustrateegia veebis: strateegia.tallinn.ee

Finantsplaneerimine toimub linna eelarvestrateegia alusel. Perioodi 2023-2026 kinnitatud eelarvestrateegia leiad siit

 

Joonis 4: Planeerimise aastaring

Arengustrateegia eesmärkide saavutamiseks tegevuste elluviimine ja teenuste pakkumine toimub rakenduskavade alusel ning arvestades Tallinna juhtimise aastaringi

 

Tallinn 2035 arengustrateegiat viime ellu koos!